Z7_80C228K0N8NI70ANNC3NGF38F5
Z7_80C228K0N8NI70ANNC3NGF38Q3

Kaartproblemen? Gegevens aanpassen? We helpen graag verder!

Hoe kunnen wij je verder helpen?

Brandstoffen

Is CNG nog een verantwoorde keuze?

Ja, CNG blijft een verstandige keuze. Je totale verbruikskost blijft voordeliger dan diesel en benzine. Een voorbeeldje met een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Met de CNG-prijs van € 1,99 is het vers met de benzinewagen nog steeds 12%, waardoor rijden op CNG in dit geval nog steeds goedkoper is. Deze verbruikskost per kilometer voor een CNG-wagen is gelijk aan die van een equivalent dieselvoertuig.

Meer info over de verbruikskost van een CNG-wagen kan je hier vinden.

Ik rij met een dieselwagen met een AdBlue-tank. Wat gebeurt er als de AdBlue op geraakt?

Bijna alle moderne dieselwagens hebben ook AdBlue, dat de uitstoot van een dieselwagen afbreekt in minder schadelijke elementen voor het milieu. Je krijgt een melding als je nog 2.500 kilometer kan rijden voor je AdBlue op is. Als de tank volledig leeg is, zal je motor weigeren te starten. Tank dus tijdig AdBlue bij om jezelf een kost bij je garagist of depannagedienst te besparen.
Hoe komt het dat de prijs van CNG in het buitenland niet of nauwelijks stijgt?

In heel Europa stijgen de CNG-prijzen onder invloed van de hoge prijzen op de internationale gasmarkt. In een duurzaam bedrijfsmodel zijn leveranciers genoodzaakt de prijsstijging door te vertalen naar hun eigen aanbod. Het is mogelijk dat vandaag nog niet alle leveranciers die beweging gemaakt hebben. Zowel in Frankrijk als Duitsland stijgt de prijs echter wel naar 2 euro en meer. In Nederland is de prijs vandaag ook al 1,83 euro.

Hoe weet ik of ik AdBlue moet tanken?

Moderne dieselwagens hebben een aparte, kleinere tank voor AdBlue. Deze is toegankelijk via de normale tankklep. Vaak zit er ook een lichtblauwe dop op de tankopening voor AdBlue. Kijk in de handleiding van je wagen om de exacte locatie van de AdBlue-tank te weten te komen.
Prijszetting: hoe wordt de prijs van CNG bepaald?

De grootste factor is uiteraard de kost van aardgas op de internationale markten. Die bepaalt de aankoopprijs. Daarnaast zijn er uiteraard de bedrijfskosten van de aanbieder. Waar mensen minder bij stil staan, is dat het aardgas op het station gecomprimeerd wordt. Dat proces verbruikt wel wat energie. En laat nu net ook de elektriciteitsprijzen op een hoog niveau staan. Voor DATS 24 is het de voorbije jaren vooral een zaak geweest van investeren. Die voortrekkersrol, zowel in CNG als nu ook in H2, heeft veel investeringen gevraagd. De winst die we boeken, wordt opnieuw ingezet in investeringen in duurzame brandstoffen en energie. Zo maken we onze missie waar als leverancier van energie voor onderweg, thuis en op het werk.

Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren.

De internationale gasprijzen zijn sterk gedaald. Waarom stijgen jullie opnieuw?

Twee weken terug stonden de gasprijzen op 89 euro per MWh. Vorige week topten deze af op 180 euro per MWh, wat meer dan een verdubbeling betekende. Op dit ogenblik situeren ze zich na enkele prijsdalingen nog altijd rond de 100 euro/MWh, wat 4 tot 5 keer meer is dan we jaren gekend hebben. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Net omwille van die fikse prijsstijgingen hebben we de klant de voorbije weken zoveel mogelijk willen vrijwaren. De prijs van 1,99€ die vandaag wordt aangerekend is de doorrekening van de huidige prijs op de internationale markt. Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren. Hier melden we toch nog even bij dat de verbuikskost van een CNG-wagen, ook met deze prijzen, nog steeds lager is dan de vebruikskost van de benzinewagen, en vergelijkbaar met de verbruikskost van de dieselwagen.

Meer info over de verbruikskost van een CNG-wagen kan je hier vinden.

Krijg ik korting op AdBlue met Xtra?

Je Xtra-korting geldt enkel wanneer je diesel, benzine of CNG tankt. De korting is dus niet geldig voor AdBlue, elektrisch laden of waterstof.
Is CNG nu duurder dan diesel en benzine?

Het is ook goed om voor ogen te houden dat je totale verbruikskost voordeliger blijft bij CNG dan benzine. Een voorbeeldje met een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Met de CNG-prijs van € 1,99 is het verschil met de benzinewagen nog steeds 12%, waardoor rijden op CNG in dit geval nog steeds goedkoper is. De verbruikskost per kilometer voor een CNG-wagen is gelijk aan die van een equivalent dieselvoertuig. Momenteel bevinden we ons in een uitzonderlijke situatie. Experten verwachten dat de markt zal kalmeren in de loop van het tweede trimester 2022.

Meer info over de verbruikskost van een CNG-wagen kan je hier vinden.

Rij ik nu beter op de benzinetank van mijn CNG-auto?

Neen, op je CNG-tank rijden blijft interessant. Je kost per kilometer ligt namelijk lager (tot zeker 1 euro/100 km aan de huidige benzineprijs), omdat je doorgaans minder verbruikt met een CNG-tank. Dit is ook een tijdelijke en uitzonderlijke situatie. Wie al jaren op CNG rijdt, heeft de voorbije jaren al fors kunnen besparen. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Daarom heb ik het opnieuw berekend wat het verschil in totale verbruikskost is tussen een benzinewagen en een equivalente CNG-wagen, rekening houdend met die nieuwe prijs van €1,99/kg voor laagcalorisch aardgas. Als je kijkt naar de totale verbruikskost zien we dat de verbruikskost per kilometer nog steeds 12 % lager licht dan deze van een benzinewagen. Ook nu is CNG-rijden nog steeds goedkoper dan op benzine rijden. Particulieren gebruiken hun zelfde wagen intussen ook 9 tot zelfs 10 jaar. We willen iedereen echt op het hart drukken: over die looptijd blijft het voordeel van CNG op vlak van verbruikskost opmerkelijk.

Meer info over de verbruikskost van een CNG-wagen kan je hier vinden.

Zal de prijs van CNG terug zakken?

Ja, de prijs van CNG zal opnieuw dalen wanneer de gasmarkt structureel kalmeert. We sluiten niet uit dat deze prijs nog zal verhogen, maar we verwachten dat de gasmarkt tegen het voorjaar en de zomer opnieuw kalmeert. Als de gasprijzen structureel variëren, vertaalt dit zich ook in de prijzen voor CNG.

Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren.

Zal de prijs van CNG nog verder stijgen?

Dat hangt af van wat er nog gebeurt op de gasmarkt de komende tijd. Die beweegt nu onder invloed van verschillende factoren: de uitzonderlijk hoge prijs van aardgas op de energiemarkt die nu nog stijgt door geopolitieke spanningen en de grotere vraag naar aardgas omdat het winter is. De verwachting is dat de prijzen het komende jaar op een plafond zal blijven hangen dat 4 tot 5 x hoger is dan we gewend waren de voorbije jaren. Als de gasprijzen structureel variëren, vertaalt dit zich ook in de prijzen voor CNG.

Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren.

Wat is de link tussen de prijs van CNG in het tankstation en de prijs van aardgas op de gasmarkt?

CNG is aardgas voor voertuigen en volgt de tendensen van de internationale gasmarkt. Als de prijs van aardgas stijgt (en in deze uitzonderlijke tijden stijgt die bijzonder hoog), dan volgt de prijs van CNG uiteindelijk ook.

Waar mensen minder bij stil staan, is dat het aardgas op het station gecomprimeerd wordt. Dat proces verbruikt wel wat energie. En laat nu net ook de elektriciteitsprijzen op een hoog niveau staan. Voor DATS 24 is het de voorbije jaren vooral een zaak geweest van investeren. Die voortrekkersrol, zowel in CNG als nu ook in H2, heeft veel investeringen gevraagd. De winst die we boeken, wordt opnieuw ingezet in investeringen in duurzame brandstoffen en energie. Zo maken we onze missie waar als leverancier van energie voor onderweg, thuis en op het werk.

Wie bepaalt de prijsstijgingen?

De prijs van CNG stijgt door een combinatie van factoren: de geringe gasvoorziening in Europa, de grotere vraag naar aardgas omdat het winter is, het economisch herstel en de onstabiele geopolitieke situatie. Dit leidt tot een ongekende stijging van de aardgasprijzen op de internationale markten.

Duurzaamheid betekent ook ondernemen met het oog op de langere termijn. In die optiek is het onvermijdelijk dat de CNG-prijzen een weergave zijn van die huidige prijsniveaus op die internationale markten. Wij denken dat dit ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren. Voor DATS 24 is het de voorbije jaren vooral een zaak geweest van investeren. Die voortrekkersrol, zowel in CNG als nu ook in H2, heeft tientallen miljoenen euros aan investeringen gevraagd. De winst die we boeken, die wordt opnieuw ingezet in investeringen in duurzame brandstoffen en energie. Zo maken we onze missie waar als leverancier van groene, duurzame energie voor onderweg, thuis en op het werk.

Waarom is de prijs van CNG in mijn tankstation nog hoger dan die enkele km verder (beide DATS 24)?

De kans is groot dat in het ene tankstation al hoogcalorische CNG wordt aangeboden en in het andere nog laagcalorische CNG. Hoogcalorische CNG is iets duurder (momenteel €2,27) maar de hogere caloriewaarde ervan betekent dat je tot 20 % verder rijdt met dezelfde hoeveelheid CNG in je wagen. Het verschil in prijs weerspiegelt dat verschil in autonomie. Tegen 2024 is België via gasnetbeheerder Fluxys sowieso volledig overgeschakeld naar hoogcalorisch aardgas en dus ook hoogcalorische CNG in de tankstations. Op www.gasverandert.be kan je zien of jouw regio er al bij is. Of lees hier meer over het verschil tussen laag- en hoogcalorische CNG

Waarom is de prijs van CNG in mijn tankstation nog hoger dan die enkele km verder (1 v DATS 24 en 1 v een ander merk)?

Dat kan 2 redenen hebben:

  1. Het ene tankstation biedt al hoogcalorisch aardgas aan (iets duurder, maar je rijdt er ook verder mee) en het andere nog laagcalorisch aardgas. Hier lees je meer over de 2 types CNG.

  2. Brandstofleveranciers zijn genoodzaakt de prijsstijging door te trekken naar hun eigen aanbod om gezond te blijven. Het is mogelijk dat vandaag nog niet alle leveranciers die beweging gemaakt hebben.