ML WCM Viewer
ML WCM Viewer
Kaartproblemen? Gegevens aanpassen? We helpen graag verder!
Hoe kunnen wij je verder helpen?
Brandstoffen
DATS 24 wordt beleverd door één van de grote internationale merken. We kunnen daarbij aangeven dat die niet vanuit Rusland komt of een Russisch bedrijf is.
Tegen 2024 is België sowieso volledig overgeschakeld naar hoogcalorisch aardgas en dus ook hoogcalorische CNG in de tankstations. Op www.gasverandert.be kan je zien of jouw regio er al bij is. Of lees hier meer over het verschil tussen laag- en hoogcalorische CNG.
De prijs van aardgas, en dus CNG, wordt hoofdzakelijk bepaald door de balans tussen vraag en aanbod op de internationale gasmarkten, waar de wereldwijde voorraad in rekening wordt genomen. Omdat Rusland een grote leverancier van gas is, wordt onder de huidige situatie op de internationale gasmarkten gespeculeerd dat het gasaanbod zal krimpen t.o.v. de vraag. Daardoor stijgt de prijs fors voor alle landen, ook al bestaat de Belgische gasmix nauwelijks uit Russisch gas. Daarnaast zijn er uiteraard de bedrijfskosten van de aanbieder. Waar mensen minder bij stil staan, is dat het aardgas op het station gecomprimeerd wordt. Dat proces verbruikt wel wat energie. En laat nu net ook de elektriciteitsprijzen op een hoog niveau staan.
Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren en fluctueren. Die nieuwe, snel veranderende context en prijzen op de internationale gasmarkten stellen ook ons voor grote uitdagingen. We onderzoeken hoe we in de toekomst opnieuw een stabiele(re) CNG-prijs kunnen aanbieden. Onze intentie is en blijft om jou als klant het beste aanbod te bieden, zowel op vlak van budget als duurzaamheid.
De situatie in Oekraïne zorgt voor een uitzonderlijke en onvoorspelbare bewegingen op de internationale gasmarkten, wat ook een effect heeft op de prijs van CNG. De prijs van aardgas, en dus CNG, wordt hoofdzakelijk bepaald door de balans tussen vraag en aanbod op de internationale gasmarkten, waar de wereldwijde voorraad in rekening wordt genomen. Omdat Rusland een grote leverancier van gas is, wordt onder de huidige situatie op de internationale gasmarkten gespeculeerd dat het gasaanbod zal krimpen t.o.v. de vraag.
Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren en fluctueren. Die nieuwe, snel veranderende context en prijzen op de internationale gasmarkten stellen ook ons voor grote uitdagingen. We onderzoeken hoe we in de toekomst opnieuw een stabiele(re) CNG-prijs kunnen aanbieden. Onze intentie is en blijft om jou als klant het beste aanbod te bieden, zowel op vlak van budget als duurzaamheid.
Wie op CNG rijdt, stelt zich nu ongetwijfeld vragen bij z’n keuze voor deze brandstof. Ook al is CNG properder als brandstof dan benzine en diesel, de winst op verbruikskost was dikwijls doorslaggevend voor deze keuze. Wie al jaren op CNG rijdt, heeft de voorbije jaren duizenden euro’s kunnen besparen. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Particulieren gebruiken hun wagen meestal 9 tot zelfs 10 jaar. Over deze looptijd blijft het voordeel van CNG op vlak van verbruikskost voelbaar.
Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren en fluctueren. Die nieuwe, snel veranderende context en prijzen op de internationale gasmarkten stellen ook ons voor grote uitdagingen. We onderzoeken hoe we in de toekomst opnieuw een stabiele(re) CNG-prijs kunnen aanbieden. Onze intentie is en blijft om jou als klant het beste aanbod te bieden, zowel op vlak van budget als duurzaamheid. Onze intentie is en blijft om jou als klant het beste aanbod te bieden, zowel op vlak van budget als duurzaamheid.
De prijs van aardgas, en dus CNG, wordt hoofdzakelijk bepaald door de balans tussen vraag en aanbod op de internationale gasmarkten, waar de wereldwijde voorraad in rekening wordt genomen. Het is dus niet de herkomst die de gasprijs zet, wel de globale gasvoorraad die de prijs op de internationale gasmarkten bepaalt. De situatie in Oekraïne zorgt voor uitzonderlijke en onvoorspelbare bewegingen op de internationale gasmarkten, wat ook een effect heeft op de prijs van CNG.
Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren en fluctueren. Die nieuwe, snel veranderende context en prijzen op de internationale gasmarkten stellen ook ons voor grote uitdagingen. We onderzoeken hoe we in de toekomst opnieuw een stabiele(re) CNG-prijs kunnen aanbieden. Onze intentie is en blijft om jou als klant het beste aanbod te bieden, zowel op vlak van budget als duurzaamheid.
Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren en fluctueren. Die nieuwe, snel veranderende context en prijzen op de internationale gasmarkten stellen ook ons voor grote uitdagingen. We onderzoeken hoe we in de toekomst opnieuw een stabiele(re) CNG-prijs kunnen aanbieden. Onze intentie is en blijft om jou als klant het beste aanbod te bieden, zowel op vlak van budget als duurzaamheid.
CNG is aardgas voor voertuigen en volgt de tendensen van de internationale gasmarkt. Als de prijs van aardgas stijgt (en in deze uitzonderlijke tijden stijgt die bijzonder hoog), dan volgt de prijs van CNG uiteindelijk ook.
Waar mensen minder bij stil staan, is dat het aardgas op het station gecomprimeerd wordt. Dat proces verbruikt wel wat energie. En laat nu net ook de elektriciteitsprijzen op een hoog niveau staan. Voor DATS 24 is het de voorbije jaren vooral een zaak geweest van investeren. Die voortrekkersrol, zowel in CNG als nu ook in H2, heeft veel investeringen gevraagd. De winst die we boeken, wordt opnieuw ingezet in investeringen in duurzame brandstoffen en energie. Zo maken we onze missie waar als leverancier van energie voor onderweg, thuis en op het werk.
De hogere caloriewaarde van hoogcalorische CNG (CNG-H) betekent dat je merkbaar verder rijdt met dezelfde hoeveelheid CNG in je wagen. Het verschil in prijs weerspiegelt dat verschil in autonomie. Je wagen is trouwens voorzien om op beide types CNG te rijden. Door het verschil in prijs en autonomie komt de uiteindelijke verbruikskost per kilometer voor hoog- en laagcalorisch CNG op hetzelfde neer. Hier lees je meer over het verschil tussen laag- en hoogcalorische CNG.
De kans is groot dat in het ene tankstation al hoogcalorische CNG wordt aangeboden en in het andere nog laagcalorische CNG. Hoogcalorische CNG is iets duurder maar de hogere caloriewaarde ervan betekent dat je merkbaar verder rijdt met dezelfde hoeveelheid CNG in je wagen. Het verschil in prijs weerspiegelt dat verschil in autonomie. Tegen 2024 is België via gasnetbeheerder Fluxys sowieso volledig overgeschakeld naar hoogcalorisch aardgas en dus ook hoogcalorische CNG in de tankstations. Op www.gasverandert.be kan je zien of jouw regio er al bij is. Of lees hier meer over het verschil tussen laag- en hoogcalorische CNG
Dat kan 2 redenen hebben:
Het ene tankstation biedt al hoogcalorisch aardgas aan (iets duurder, maar je rijdt er ook verder mee) en het andere nog laagcalorisch aardgas. Hier lees je meer over de 2 types CNG.
Brandstofleveranciers zijn genoodzaakt de prijsstijging door te trekken naar hun eigen aanbod om gezond te blijven. Het is mogelijk dat vandaag nog niet alle leveranciers die beweging gemaakt hebben.